ΘΡΗΣΚΕΙΑ & ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ
Η Ορθοδοξία για τους Ορθοδόξους δεν είναι ακόμη μια θρησκεία. Δεν θεωρείται καν από αυτούς θρησκεία. Θεωρείται αντιθέτως η θεραπεία της θρησκείας που δόθηκε από τον ίδιο τον Θεό. Ο Χριστός δεν ίδρυσε θρησκεία αλλά συνάθροισε ανθρώπους σε σύνολο (Εκκλησία).
Ωστόσο, είναι τεράστια η διαφορά που υφέρπει στις μοναστικές πρακτικές επίτευξης αυτής της κοινωνίας [Ορθόδοξης] αφ’ ενός, και των ανάλογων πρακτικών άσκησης των μοναχών άλλων ανατολικών θρησκειών αφ’ ετέρου. Η νέκρωση των παθών που προϋποθέτει η βουδιστική νιρβάνα (ουράνια γαλήνη) δεν είναι του ίδιου ποιου με την νέκρωση των κοσμικών παθών του χριστιανού μοναχού. Ο χριστιανός μοναχός χρειάζεται και τη σάρκα και τα ένστικτα, γιατί αυτά αποτελούν θεμελιώδη μέσα σωτηρίας, αρκεί να μην υπηρετούν την ατομική του ανάγκη, αλλά να γίνονται δυνάμεις συνεκτικές με το Θεό και τον συνάνθρωπο. Χρειάζεται λοιπόν να τα μετακεντρώσει, ώστε να μην αναφέρονται στο ατομικό «είναι», αλλά στο κοινό «υπάρχειν». (Πηγή: Πολίτης και Μοναχός, Βασίλης Μπακούρος, Περιοδικό Τρίτο Μάτι, τεύχος 139, σελ 64) Ο συγκρητισμός χρησιμοποιείται συνήθως ως εντελώς επιφανειακή και τεμπέλικη προσέγγιση του φαινόμενου της θρησκείας, εφόσον έννοιες με παραπλήσιο νόημα χρησιμοποιούνται για την ταχεία αποβολή ή απόρριψη μιας πιο βαθειάς έρευνας που προσεγγίζει τις λεπτομέρειες. Ο επιφανειακός ερευνητής όταν ακούει σήμερα την έννοια «πολίτης της Αθήνας του 6ου π.Χ. αιώνα» πιστεύει εσφαλμένα πως ο πολίτης εκείνος ορίζεται ή ταυτίζεται με τον σημερινό πολίτη της συγκεκριμένης κοινωνίας στην οποία μετέχει στην παρούσα στιγμή. Εκ τούτου άλλωστε του επικολλά ιδιότητες, δικαιώματα, χαρακτηριστικά που δεν είχε. Κατά τον ίδιο τρόπο συμβαίνει και με την θεολογία και την θρησκεία. Άνθρωποι που δεν γνωρίζουν την «λεπτομέρεια» στηρίζονται στην γενικότητα για να εξάγουν γρήγορα και απλά συμπεράσματα για την θρησκεία. Συμπεράσματα όμως που ισχύουν και έχουν αξία για τα δικά τους μυαλά και για εκείνους του επιθυμούν ευπειθώς να τους πιστεύουν, όχι για τον Θεό και τους Ορθοδόξους. Άλλωστε η «λεπτομέρεια» και η Ουσία (Χριστός - Θεός) είναι αυτά τα ουσιώδη που από εξαρχής του Χριστιανισμού ως Ορθοδοξίας, διαφοροποίησαν την τελευταία από τις γύρω θρησκείες αλλά και από τις αιρέσεις χωρίς ποτέ να δίδεται πρόσβαση αφομοίωσης από τρίτους. |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου