«Τη μαντεία απειθών»
Πλάτων |
Μαντείο καλείται ο τόπος όπου μαντεύεται, λαμβάνει κανείς τον χρησμό, χρηστήριο «το εν Δελφοίς μαντείον». Το μαντείο ήταν κατά την αρχαιότητα τόπος, εις τον οποίο ασκούνταν η μαντική από είδος ιερατικού σώματος και περιελάμβανε τρία ουσιώδη στοιχεία:
1. τον εμπνευστή θεό
2. το ιερατείο
3. και την τοποθεσία στην οποία η παράδοση είχε αποδώσει ειδικές δυνάμεις.
Εκούσια θυσία κόρης. Η Μακαρία θυσιάστηκε για να επαληθευθεί ο χρησμός σύμφωνα με τον οποίο μόνο αν θυσιάζονταν μια κόρη από αρχοντική γενιά θα νικούσαν οι Ηρακλείδες τους Αργείους. Λεπτομέρεια από κρατήρα της Απουλίας, 360 π.Χ., Μπάρι αρχαιολογικό Μουσείο (Πηγή: Περιοδικό Αρχαιολογίας - Ιστορίας των Πολιτισμών «Corpus», τεύχος 48, Άρθρο «Παιδί και Βία στην ελληνική μυθολογία (κοινωνικά φαινόμενα και μυθολογικοί συσχετισμοί), η βία προς τα παιδιά και η πολιτιστική εμπειρία της κλασσικής Αθήνας», Σπυρίδων Δ. Σπυρόπουλος, Πανεπιστήμιο Αιγαίου, σελίδα 66)
Απολογητής: Εδώ ο χρησμός του αρχαίου θεού χρήζει ανθρωποθυσίας για να επαληθευτεί. Κάτι τέτοιο θυμίζει τακτική εμπορίου «δώσε μου να σου δώσω» και δεν φανερώνει σε καμιά περίπτωση παρουσία Θεού μα ούτε και γνώση του μέλλοντος. Μάλλον δαιμονίου εφόσον:
1. το δαιμόνιο - δαίμονας «θεός» δεν γνωρίζει το μέλλον
2. γι’ αυτό ο χρησμός που δίνει «θα νικήσετε στον πόλεμο αν θυσιαστεί η Μακαρία» δεν αποδεικνύει γνώση του μέλλοντος αλλά
3. αποτελεί κάλεσμα προς ανθρωποθυσία ώστε να βοηθηθούν οι Ηρακλείδες από τον δαίμονα εφόσον ο δαίμονας ικανοποιηθεί δια μέσω της θυσίας
4. αν ο δαίμονας γνώριζε ότι στο μέλλον θα νικήσουν οι Ηρακλείδες γιατί να ζητήσει ανθρωποθυσία; ή αλλιώς
5. τι χρειάζεται μια θυσία αν τα μελλούμενα είναι προδιαγραμμένα (Μοίρα - Ειμαρμένη;) δηλαδή
6. αν η πρόβλεψη του μέλλοντος εξαρτάται από τους ανθρώπους (θυσία) και όχι από την ικανότητα του θεού να προβλέπει, τότε δεν μιλάμε για μαντική αλλά για είδους θεουργίας ή μαγείας, δηλαδή
7. «θυσιάστε Ηρακλείδες την κόρη ώστε και εγώ σαν δαίμονας να σας βοηθήσω να αλλάξετε το μέλλον «πολεμώντας» με το μέρος σας».
Πρακτικά κάτι ανάλογο μπορεί να δει κανείς στην θυσία του Οφέλτη προς την θεά γη στην σελίδα «ανθρωποθυσίες»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου